W okresie przedświątecznym Ty polujesz na zakupowe okazje, a cyberprzestępcy polują na Twoje dane i pieniądze. Sprawdź jak nie dać się oszukać.
Black Friday i Cyber Monday to czas, kiedy sklepy oferują atrakcyjne promocje i wzmaga się ruch w zakupach online. Dla cyberprzestępców zwiększona aktywność zakupowa internautów to świetna okazja dla ich aktywności. Internetowi oszuści rozsyłają wiadomości phishingowe mające na celu skłonienie adresatów do pobrania złośliwego załącznika lub kliknięcia w łącze prowadzące do strony internetowej wyłudzającej dane uwierzytelniające np. do bankowości elektronicznej, najczęściej poprzez sfałszowane strony internetowe łudząco przypominające oryginalne.
Dlatego szczególnie teraz musimy zwiększyć swoją czujność przy zawieraniu transakcji handlowych online.
Jak zadbać o bezpieczeństwo zakupów online?
Co radzą eksperci?
Zdając sobie sprawę z rosnącego zagrożenia w cyberprzestrzeni w okresie świąt Bożego Narodzenia, eksperci Zespołu CERT Polska przygotowali specjalny poradnik zakupowy. Najważniejsze rady dotyczące zakupów online, jakie przekazuje Zespół CERT Polska, można ująć w 4 pytaniach, które każdy klient sklepu internetowego powinien sobie zadać.
1. Jak tu trafiłem?
Widząc atrakcyjną promocję sklepu internetowego zastanów się, jak się znalazłeś się na danej stronie. Jeśli kliknąłeś link np. z reklamy w mediach społecznościowych lub link z wiadomości SMS lub e-mail, zweryfikuj domenę sklepu. Nawet jeśli link otrzymałeś od znajomego. Koleżanka czy brat przesyłający wiadomość mogą być tak naprawdę oszustem podszywającym się pod nich.
2. Dokąd trafiłem?
Jeśli strona przypomina wyglądem znany sklep, ale na przykład zawiera błędy ortograficzne lub nie ma polskich znaków, to może być oszustwo. Uwagę powinny też zwracać elementy graficzne strony, niskiej jakości zdjęcia czy ogólna słaba wizualnie oprawa mogą świadczyć o oszustwie.
3. Gdzie prowadzi mnie strona?
Co się dzieje po wybraniu towaru i próbie finalizacji zamówienia? Serwisy internetowe prowadzone przez cyberprzestępców właśnie w tym kroku kradną Twoje pieniądze. Przechwytują dane kart płatniczych bądź login i hasło do bankowości elektronicznej. Jeśli strona przekierowuje do bramki płatności lub na stronę banku, sprawdź dokładnie URL.
4. Jaką opinię ma serwis?
Sklepy prowadzone przez cyberoszustów często mają funkcje komentarzy. Nie wierz w opinie znajdujące się w serwisie. Zamiast tego, wpisz nazwę domeny w wyszukiwarkę internetową, aby dowiedzieć się, co piszą o niej inni internauci. Ponadto, sprawdź czy firma jest zarejestrowana w KRS. Każda firma w Polsce, w tym sklepy internetowe, musi posiadać dane teleadresowe i dane rejestracyjne, jak: NIP i REGON, adres, nr tel. stacjonarnego. Możesz to zweryfikować online na stronie KRS: https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html
Poradnik ,,Jak bezpiecznie kupować w internecie” dostępny jest tutaj
Pamiętaj!
W czasie Black Friday i Cyber Monday ostrożność jest kluczem do udanych zakupów w internecie!
W sieci pojawiły się stworzone przez oszustów strony podszywające się pod sklepy internetowe znanych marek, takich jak Wojas, Cropp, Sinsay i Mohito.
Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego poziomu krajowego - CSIRT NASK (CERT Polska) ostrzega przed zwiększoną liczbą oszustw związanych z zakupami online. W okresie promocji z okazji Balck Friday i Cyber Monday cyberprzestępcy podszywają się pod sklepy internetowe, by wyłudzać dane i dokonywać kradzieży środków finansowych z konta ofiary.
Ostatnie zgłoszenia do CSIRT NASK (CERT Polska) dotyczyły marki Wojas oraz sklepów Cropp, Sinsay czy Mohito.
UWAGA - niebezpieczne strony tworzone przez oszustów są łudząco podobne do prawdziwych witryn znanych marek.
Przed zakupem w sklepie internetowym sprawdź:
Eksperci radzą jak bezpiecznie kupować w Internecie
Specjaliści z zespołu CERT Polska przygotowali poradnik, w którym znajdziesz wskazówki jak unikać zagrożeń podczas zakupów online nie tylko w okresie promocyjnym w ramach Black Friday czy Cyber Monday.
Sprawdź: Jak bezpiecznie kupować w internecie
Trwa kampania edukacyjno-informacyjna
Przed fałszywymi sklepami ostrzega jeden ze spotów kampanii Ministerstwa Cyfryzacji i Państwowego Instytutu Badawczego NASK (NASK PIB). Kampania, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, ma formę 5-odcinkowego serialu. W każdym spocie przedstawione jest jedno cyberzagrożenie i kilka praktycznych wskazówek dla osób, które mogą znaleźć się w podobnej sytuacji.
Więcej informacji o kampanii i poruszanych w niej zagrożeniach można znaleźć na stronie CERT Polska.
Na telefony Polaków wysyłane są fałszywe SMS-y od nadawcy “mOBYWATEL”. Nie klikaj w link podany w wiadomości. To może być oszustwo.
Internetowi przestępcy wysyłają fałszywe wiadomości SMS, w których informują, że w skrzynce odbiorczej mObywatel czeka wiadomość i proszą o zalogowanie się.
UWAGA w skrzynce odbiorczej mObywatela znajduje się nowa wiadomość. Zaloguj się do portalu używając linku poniżej: https://rb.gy/...
Nie daj się nabrać - taki SMS to próba oszustwa!
Umieszczony w wiadomości link prowadzi na fałszywe strony podszywające się pod strony rządowe.
Przykład fałszywej domeny: obywatel[.]cloud
Czym jest aplikacja mObywatel?
mObywatel jest bezpłatną, oficjalną publiczną aplikacją mobilną. Aplikacja mObywatel to cyfrowe narzędzie, które pozwala na identyfikację tożsamości z wykorzystaniem smartfona, bez potrzeby okazywania fizycznej wersji dokumentów (m.in. mDowód, mPojazd, mLegitymacja ucznia, mLegitymacja studencka). Jednocześnie udostępniono w niej funkcje, które pozwalają na załatwienie sprawy bez konieczności wizyty w urzędzie (z poziomu aplikacji możesz np. zapłacić podatek od nieruchomości, wypełnić wniosek o dopłatę do źródeł ciepła, zgłosić naruszenie środowiskowe).
Nad ciągłym rozwojem nowych funkcjonalności aplikacji czuwa Ministerstwo Cyfryzacji.
Wszystkie informacje o aplikacji mObywatel znajdziesz na stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/
Zachowaj ostrożność
Cyberprzestępcy próbują wykorzystać popularność rządowych usług cyfrowych oraz aplikacji, podszywając się pod instytucje publiczne. Pamiętaj, gdy dostajesz wiadomość o Twoim koncie użytkownika z różnych serwisów internetowych np. o wstrzymaniu usługi, oczekującej wiadomości, czy innych komunikatach wymagających Twojej pilnej reakcji, nie klikaj bezpośrednio w link z takiej wiadomości. Wejdź na stronę instytucji samodzielnie i sprawdź, czy przesłana informacja jest prawdziwa.
WAŻNE! – Reaguj
Jeżeli podejrzewasz oszustwo internetowe lub otrzymałeś podejrzane wiadomości SMS-em lub e-mailem - prześlij zgłoszenie do CERT Polska (CSIRT NASK), który jest jednym z trzech Zespołów Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego na poziomie krajowym.
Jak przekazać zgłoszenie?
Źródło: www.gov.pl
Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji z dnia 17 sierpnia 2023 r.
Od kilku lat oszuści podszywają się pod Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej i wysyłają do petentów fałszywe decyzje o udzieleniu praw ochronnych na znaki towarowe, wzywające do wniesienia opłaty, oraz świadectwa ochronne. Informowaliśmy o tym oszustwie tutaj:
Ponownie ostrzegamy!
Oszuści zmodyfikowali swoje dotychczasowe działania. Aktualnie wykorzystują dwa kanały komunikacji: tradycyjną korespondencję listową oraz wiadomości wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Podobnie jak w latach ubiegłych, oszuści w korespondencji wciąż umieszczają sfałszowane decyzje, które wzywają do wniesienia opłaty za udzielenie ochrony. Żądane kwoty są podane w EURO, a wskazany do płatności rachunek bankowy nie jest rachunkiem polskim. Rachunki te są prowadzone przez banki np. w Niemczech, na Litwie, Irlandii, Belgii czy Holandii.
Dołączane jest również pismo wzorowane na wydawanych przez Urząd Patentowy dokumentach, potwierdzających udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy.
Niezmiennie w decyzjach tych, dla uwiarygodnienia podawane są prawdziwe dane dotyczące zgłaszanych przedmiotów własności przemysłowej.
Należy zaznaczyć, że:
Pamiętaj, rozwaga i powściągliwość to najlepsza ochrona przed oszustwem. Dlatego zachowaj czujność i przed przekazaniem środków sprawdź wiarygodność otrzymanego dokumentu.
Jak rozpoznać fałszywą decyzję:
Zastosuj się do kilku ważnych zasad:
W przypadku podejrzenia usiłowania popełnienia przestępstwa lub w sytuacji, gdy przestępstwo to zostało popełnione niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
W ostatnich dniach w Internecie została opublikowana baza ponad miliona danych dostępowych użytkowników z Polski. Baza zawiera dane pochodzące z komputerów prywatnych użytkowników, których urządzenia zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem tzw. „information stealerem" wykradającym wpisywane oraz zapamiętane przez przeglądarkę hasła. Baza danych jest bardzo obszerna i dotyczy wielu instytucji, w tym instytucji rządowych, banków, sklepów internetowych, serwisów społecznościowych itp.
Co zawiera opublikowana baza?
W bazie znajdują się dane tylko tych osób, których urządzenia były zainfekowane i tylko z tych serwisów, do których z zainfekowanego komputera się logowali.
Jak doszło do zainfekowania złośliwym oprogramowaniem?
Jeśli zainfekowany użytkownik miał konto na serwisie np. Allegro, Facebook, OLX i na te serwisy się logował z zainfekowanego komputera, to jego hasła do tych serwisów mogą znajdować się w upublicznionej bazie. Co nie oznacza jednak, że serwisy te są winne „wyciekowi”.
Wykradziona baza najpewniej jest aktywnie wykorzystywana przez cyberprzestępców. Należy zwrócić uwagę, że w tych danych jest wiele wpisów niepoprawnych lub zdezaktualizowanych (tzw. false-positive).
Co zrobić, abyś czuł się bezpiecznie?
Rekomendujemy sprawdzenie, czy Twoje dane znajdują się w upublicznionej bazie. Możesz to zrobić w serwisie internetowym bezpiecznedane.gov.pl. To serwis udostępniony przez administrację państwową, który po zalogowaniu poprzez Profil Zaufany, umożliwia zweryfikowanie czy dane konto lub email znalazło się w wycieku.
Co zrobić, jeśli Twoje dane są w bazie danych z wycieku?
BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.
Na czym polega oszustwo na BLIK?
Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:
Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:
Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:
Płatności BLIKIem są bezpieczne
Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.
Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji z dnia 27 lutego 2023 r.
Policja i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich odnotowują przypadki oszustw z wykorzystaniem zaawansowanej manipulacji polegającej na podszywaniu się pod osoby bliskie np. pod wnuczka lub pod inne osoby będące przedstawicielami instytucji zaufania publicznego, w tym policjantów czy pracowników banków, wywołując silny stan niepokoju w celu wyłudzenia pieniędzy.
Cechą charakterystyczną opisanych działań przestępczych jest z wykorzystaniem zaawansowanej socjotechniki podszycie się pod członka rodziny lub przyjaciela, który się znalazł w trudnej sytuacji i potrzebuje natychmiastowej pomocy finansowej. Przestępcy podszywają się również pod przedstawicieli instytucji zaufania publicznego takich jak Policja lub banki informując o zagrożeniu pieniędzy ulokowanych przez klienta i potrzebie podjęcia natychmiastowych działań w celu ich zabezpieczenia przed kradzieżą. Przedstawione powyżej schematy działań przestępców należy traktować jako przykładowe, gdyż przestępcy rozwijając swój proceder tworzą nowe scenariusze działania oparte na fikcyjnych historiach. Cechami wspólnymi tego typu przestępstw są:
Poniżej przedstawiamy przykładowe warianty działania przestępców.
Wariant I – „na wnuczka” – osobę bliską
Przestępcy nawiązując kontakt telefoniczny z potencjalną ofiarą, który może trwać nawet kilka godzin, swoje działania dzielą na kilka etapów:
Wariant II – „na policjanta” – przedstawiciela instytucji zaufania publicznego
Podobnie jak to ma miejsce w wariancie nr I przestępcy nawiązują kontakt z potencjalną ofiarą z wykorzystaniem telefonu:
Kiedy ktoś dzwoni i próbuje wywierać na Tobie presję, wymuszając wypłatę pieniędzy, stosuj się do poniższych zasad:
Zachęcamy do zapoznania się z filmem edukacyjnym traktującym o oszustwach typu „na wnuczka” zrealizowanego przez Komendę Powiatową Policji w Żorach – link: https://youtu.be/INnelwiQqLc oraz dostępnym na stronie Policji https://zory.policja.gov.pl/k31/informacje/wiadomosci/353753,To-gra-o-Twoje-pieniadze.html
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji z dnia 11 stycznia 2023 r.
Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji, o tego typu oszustwach ostrzegaliśmy wspólnie FinCERT.pl – BCC ZBP z Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendą Główną Policji komunikatem z dnia 7 grudnia 2022 r. pt. „Oszuści dzwonią z numerów podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego” link: https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Oszusci-dzwonia-z-numerow-podszywajacych-sie-pod-banki
Zwracamy uwagę, że w ostatnim czasie oszuści nie tylko w rozmowie telefonicznej nakłaniają klienta do przekazania środków, ale coraz częściej przesyłają również do poszkodowanego wiadomość mailową z rzekomą umową przekazania zagrożonych środków na konto techniczne banku lub wysyłają na numer telefonu ofiary sms z numerem rachunku, na który należy przekazać środki. Wszystko po to, aby uwiarygodnić zagrożenie.
Po nawiązaniu połączenia telefonicznego i przekazaniu informacji o rzekomym zagrożeniu dla naszych pieniędzy scenariusz może wyglądać tak:
To tylko przykładowy scenariusz. Pamiętaj bądź ostrożny, nie ulegaj panice, kontaktuj się ze SWOIM BANKIEM korzystając z zasady: „rozłącz się, odczekaj minimum 30 sekund”. Następnie, połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił do Ciebie. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
Nie daj się oszukać, przygotowana przez oszustów umowa:
Oszustwo lub jego usiłowanie zgłoś w Twoim banku i złóż zawiadomienie na Policji!
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendy Głównej Policji z dnia 21 grudnia 2022 r.
31 grudnia to ostatni dzień starego roku, warto zadbać o to by spędzić go z rodziną i znajomymi, tam gdzie planowaliśmy, uważajmy zatem na nieuczciwych zainteresowanych lub sylwestrowe oferty Last Minute, które mogą pojawić się w portalach społecznościowych czy sprzedażowych.
Możliwych jest kilka wariantów oszustwa:
Ostrzegamy, by ze zwiększoną uwagą weryfikować oferty wynajmu domków, apartamentów, pensjonatów, ale także potencjalnych zainteresowanych wynajmem, którzy mogą być oszustami.
Jak co roku w tym czasie mogą pojawiać się ogłoszenia, które nęcą swoją wyjątkową ofertą cenową, doskonałą lokalizacją, kuszącymi zdjęciami wnętrz czy najatrakcyjniejszymi widokami. Początkowo kontakt z wynajmującym może przebiegać poprawnie jednak już po wpłaceniu zaliczki mogą pojawić się problemy z komunikacją. To powinno być dodatkowym sygnałem, aby ponowie zweryfikować ofertę i nie narazić się na dodatkowe koszty związane z podróżą.
Możliwy jest też scenariusz, w którym oszust odwróci sytuację i oszuka wynajmującego (właściciela obiektu) na przykład za pośrednictwem portali sprzedażowych. Kontaktując się w sprawie wynajmu poza oficjalnym kanałem np. poprzez komunikator WhatsApp będzie chciał uregulować zaliczkę. W tym celu udostępni wynajmującemu link, z wykorzystaniem którego wyłudzi od wynajmującego dane do logowania się do bankowości lub dane kart płatniczych, co ostatecznie może skutkować wyczyszczeniem konta pokrzywdzonego.
Na co szczególnie zwrócić uwagę:
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
Komunikat FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości i Komendy Głównej Policji z dnia 7 grudnia 2022 r.
Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.
Przestępca będzie wpływał na Twoje emocje w celu wprowadzenia Ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z Tobą w języku ukraińskim, rosyjskim, rzadziej polskim.
Celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie Ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego komputera lub telefonu).
Poniżej przykłady rozmów:
Przestępcy kradną Twoje pieniądze m.in. poprzez wyprowadzanie oszczędności z rachunku bankowego, wykonanie transakcji kartowych czy pozyskanie pożyczki/kredytu z wykorzystaniem Twoich danych osobowych.
Jak się chronić by nie stracić pieniędzy?
Należy stosować się do kilku ważnych zasad:
Jeśli rozmowa wzbudza niepokój lub wątpliwości:
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
Poradnik FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendy Głównej Policji – Bezpieczne zakupy przedświąteczne
Pada śnieg, pada śnieg dzwonią dzwonki… w telefonie, to sms przyszedł z banku o kupionym dziś zegarku…….
Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:
Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.
Życzymy bezpiecznych zakupów i wspaniałych Świąt Bożego Narodzenia
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.
Bank Spółdzielczy w Pszczynie
Adres: 43-200 Pszczyna, Rynek 6
Godziny otwarcia: Poniedziałek - Piątek: 8.00 - 15.00
Telefon kontaktowy: 32 210 36 39
wewnętrzne:
mail:
W przypadku problemów technicznych:
mail:
SWIFT: POLUPLPR
Adres: 43-200 Pszczyna, ul. Dobrawy 4
Godziny otwarcia: Poniedziałek - Piątek: 8.00 - 17.00
Telefon: 32 210 00 60
Adres: Goczałkowice-Zdrój, ul. Szkolna 13 / Budynek Urzędu Gminy w Goczałkowicach-Zdroju
Godziny otwarcia:
Poniedziałek 8.00 - 15.00
Wtorek 8.00 - 16.30
Środa - Piątek 8.00 - 14.30
Telefon: 32 210 70 03
Adres: Kobiór, ul. Kobiórska 5 / Budynek Urzędu Gminy w Kobiórze
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Środa 8.00 - 15.00
Czwartek 8.00 - 16.30
Piątek 8.00 - 13.30
Telefon: 32 328 80 18